gemeente Steenbergen | Meedenken over Dinteloord?

Artikel Meedenken over Dinteloord?

De gemeente Steenbergen maakt voor Dinteloord een ontwikkelplan. In dit plan leggen we vast welke ruimte er beschikbaar is, in en rond de kern Dinteloord, en hoe we die ruimte in kunnen vullen. Zo'n ontwikkelplan maken, dat kunnen we niet alleen. We betrekken u als inwoner van Dinteloord en Prinsenland om mee te denken.

De vragenlijst is inmiddels gesloten. De resultaten worden halverwege juli op deze pagina gedeeld.

Tweede inloopbijeenkomst maandag 17 juni

De tweede inloopbijeenkomst zit erop. We mochten ruim 500 inwoners verwelkomen! De drie concept toekomstbeelden werden gepresenteerd in een ruime tentoonstellingsopzet, wat voor een rustige en informatieve avond zorgde.

Tijdens de inloopbijeenkomst konden inwoners langs de drie uitgewerkte toekomstbeelden lopen en hun vragen stellen aan leden van de overlegtafel, medewerkers van de gemeente en ontwerpbureau CB5. Onderwerpen van gesprek waren onder andere de aanleg van de rondweg, het behoud van de levendigheid in het centrum en de groenvoorzieningen. Aan het eind van de looproute konden inwoners hun voorkeur doorgeven door een vragenlijst in te vullen. Inwoners die niet aanwezig waren, konden de vragenlijst online invullen.

Resultaten

De resultaten hiervan worden halverwege juli gedeeld op deze projectpagina. In het najaar wordt er één samengesteld ontwikkelplan voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit op basis van de eerder verrichtte studies, gesprekken met overlegtafels en alle opgehaalde resultaten van de inwoners.

Concept scenario's

Hieronder treft u de uitgewerkte scenario's (toekomstbeelden) inclusief toelichting die aan u voorgelegd worden op maandag 17 juni:

1. Scenario 1: Binnendorps verdichten
  2. Scenario 2: Vitaal Centrum en wonen in de boomgaard
  3. Scenario 3: Wonen en werken tussen de kreken

Eerdere bijeenkomsten

Eerste overlegtafel Ontwikkelplan Dinteloord

Woensdag 24 april vond de eerste overlegtafel plaats voor het Ontwikkelplan Dinteloord. Het Ontwikkelplan Dinteloord geeft richting aan de toekomstige, ruimtelijke ontwikkeling van Dinteloord. Voor het plan wordt toegewerkt naar drie ruimtelijke scenario's. Deze scenario's brengen mogelijke locaties in beeld voor wonen, werken en natuurontwikkeling in en rondom de kern. Op een grote kaart van Dinteloord zijn scenario's geschetst met allerlei inhoudelijke puzzelstukken over wonen, bedrijven, natuur etc. Deze scenario's zijn vervolgens tijdens de eerste overlegtafel aan elkaar gepresenteerd, waarbij aanwezigen inhoudelijk konden reageren op de sterke punten en zaken die anders zouden kunnen. Daarna is de avond afgesloten. De volgende overlegtafel is half mei.

Bijeenkomst dinsdag 5 maart

De eerste bijeenkomst om mee te denken zit erop. Met een opkomst van bijna 200 inwoners kijken we terug op een grote club gepassioneerde inwoners met veel ideeën. Aan de hand van verschillende thema's is waardevolle informatie opgehaald en gingen inwoners met elkaar in gesprek. Daarnaast zijn er ook wat flinke, inhoudelijke discussies gevoerd over de mogelijke invulling en de kaders.

Resultaten

De resultaten van deze avond kunt u lezen op de pagina Resultaten themaposters en op de pagina Resultaten vragenlijsten.

Waarom een visie op ruimtelijke ontwikkeling?

Het belangrijkste doel is dat Dinteloord ook in de toekomst een plek is om fijn te wonen, werken en ondernemen. De ruimte die er is kunnen we maar één keer gebruiken. We luisteren daarom goed naar alle wensen en behoeften. En met elkaar bepalen we mogelijke oplossingen voor grote vraagstukken rond woningbouw en mobiliteit, klimaat en biodiversiteit, de energietransitie en duurzaamheid, zorg en onderwijs, uitbreiding van de kern en het verbinden van de inwoners.

We doen het samen

De toekomstvisie maken we samen. U weet wat u belangrijk vindt om fijn te wonen, werken en (vooral) leven in Dinteloord.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht bij de heer H.J. (Bert) Lamot, projectleider, te bereiken via ikpraatmee@gemeente-steenbergen.nl.

inloopbijeenkomst meedenken over Dinteloord