gemeente Steenbergen | Deeltaxi West-Brabant heeft vanaf 2025 nieuwe vervoerder

Nieuwsbericht Deeltaxi West-Brabant heeft vanaf 2025 nieuwe vervoerder

Gepubliceerd op: 04 juli 2024 13:35

Vanaf 2025 verzorgt vervoersbedrijf Willemsen-de Koning het Deeltaxivervoer voor Wmo-reizigers in West-Brabant. Dat is de uitkomst van een Europese aanbestedingsprocedure die zestien West-Brabantse gemeenten, verenigd in Regio West-Brabant (RWB) samen met de provincie Noord-Brabant in het voorjaar van 2023 startten. Daarnaast biedt de provincie Noord-Brabant vanaf 2025 met Bravoflex twee nieuwe vervoersopties in West-Brabant aan.

Met de nieuwe aanbesteding blijven gemeenten Wmo-vervoer aanbieden aan mensen met een beperking. Het doel van Wmo is dat alle burgers mee kunnen doen in de samenleving. In de regio maken 35.000 mensen gebruik van Deeltaxi West-Brabant. Deeltaxi West-Brabant is actief in de gemeenten Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert. Willemsen-de Koning mag per 1 januari 2025, een jaar later dan oorspronkelijk gepland, het vervoer uitvoeren voor de duur van vier jaar, met verlengingsopties.

Wethouder Clèmens Piena van gemeente Oosterhout en bestuurlijk verantwoordelijke namens de 16 gemeenten en de provincie Noord-Brabant reageert positief op het nieuws. "Ik ben blij dat nu duidelijk is wie het vervoer in onze regio vanaf 2025 gaat verzorgen. Met Willemsen-de Koning dragen we bij aan mobiliteit voor al onze inwoners. Zo houden we West-Brabant bereikbaar. Tegelijkertijd investeren we met deze nieuwe vervoerder in een schoner, milieubewuster personenvervoer: vanaf 2025 rijdt het bedrijf steeds meer met elektrische taxibussen."

Twee nieuwe vervoersvormen in West-Brabant

De provincie Noord-Brabant organiseert het openbaar vervoer in West-Brabant onder de naam Bravo (Brabant vervoert ons). In 2025 lanceert de provincie, naast de reguliere buslijnen, een extra vervoerservice in West-Brabant: Bravoflex. Dit is flexibel vervoer op afroep, zonder vaste route of dienstregeling. Wie Bravoflex bestelt, wordt voor een vaste prijs vanaf een halte in de buurt rechtstreeks naar een OV-knooppunt gebracht. Daar kun je vervolgens overstappen op een reguliere buslijn of trein.

Bravoflex rijdt ook in de avonduren en weekenden. In kleine kernen waar nu geen bussen rijden, komen extra Bravoflex-haltes. Zo zorgt Bravoflex dat er altijd een goede aansluiting is op het openbaar vervoer. Reizen met Bravoflex tussen willekeurige haltes wordt ook mogelijk, tegen een hoger tarief. Een rit is gemakkelijk te reserveren met de speciale app en telefoonnummer. De reiziger bepaalt zelf hoe laat en bij welke halte hij of zij wordt opgehaald.

Voorgaande procedure

Uit de aanbestedingsprocedure kwam Willemsen-de Koning als voorlopige winnaar naar voren. Verliezende partijen maakten echter bezwaar tegen de voorlopige gunning aan deze partij. Ze werden door de voorzieningenrechter in Breda in het gelijk gesteld. RWB, gemeenten en de provincie Noord-Brabant gingen hierop in hoger beroep. Op 11 juni 2024 vernietigde het Gerechtshof in Den Bosch het vonnis van de rechtbank.

Meer informatie

Meer weten over Deeltaxi West-Brabant? Bekijk de website www.deeltaxi-westbrabant.nl of www.bravo.info voor informatie, klantenservice, nieuws en meer.