gemeente Steenbergen | Gemeente Steenbergen en Stichting Babyspullen slaan handen ineen

Nieuwsbericht Gemeente Steenbergen en Stichting Babyspullen slaan handen ineen

Gepubliceerd op: 08 juli 2024 11:40

Dagelijks worden er in Nederland gemiddeld 35 baby's in armoede geboren. Stichting Babyspullen is er om deze baby's te helpen door babystartpakketten uit te delen. Zij geven hiermee de pasgeborene en ouder(s) belangrijke spullen voor de eerste jaren. Ook in de gemeente Steenbergen worden er baby's in armoede geboren. En daarom gaat de gemeente een samenwerking met Stichting Babyspullen aan, om onze kleinste inwoners ook een kansrijke start te geven.

Gelijke kansen

Wethouder Prent, portefeuillehouder Jeugd, laat weten: "Het is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind dat hij of zij zich veilig kan hechten. Armoede en zorgen over voldoende eten of spullen veroorzaken stress, wat een grote invloed heeft op de ontwikkeling van het kind. We willen deze zorgen wegnemen. Elk kind verdient eerlijke en gelijke kansen in het leven. Daarom moeten we werken aan het vergroten van deze kansen."

Samenwerking

Directeur van Stichting Babyspullen Mary Kearney: ''Het is geweldig dat de gemeente Steenbergen een samenwerking met ons is aangegaan! Door de handen ineen te slaan kunnen we ervoor zorgen dat onze doelgroep van (aanstaande) ouders die in armoede een baby krijgen, geholpen wordt. Hulpverleners, zoals verloskundigen, GGD-medewerkers en huisartsen, vormen hierin de onmisbare schakel. Zij komen dagelijks in contact met de doelgroep en kunnen het babystartpakket bij ons aanvragen. Zo zorgen we er samen voor dat íeder kind een eerlijke start krijgt.''
De hulpverleners kunnen bij Stichting Babyspullen een pakket aanvragen voor gezinnen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Over Stichting Babyspullen

Stichting Babyspullen helpt aanstaande ouders in armoede door het aanbieden van een babystartpakket. Met de pakketten worden de zorgen en stress weggenomen van (aanstaande) ouders, zodat baby's en jonge kinderen een eerlijkere start in het leven krijgen. Er zijn twee pakketten, voor de eerste twee jaar van het leven van een kind. Deze pakketten worden samengesteld uit nieuwe en gebruikte babyspullen en bevatten kleding en de meest essentiële verzorgingsproducten, zoals flesjes, beddengoed en een kruik. De babystartpakketten zijn een concrete interventie die meteen werkt, en positieve impact maakt op ouders.

Kansrijke start

De eerste 1.000 dagen van een mensenleven (de zwangerschap en de eerste twee jaar) zijn cruciaal voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind op de lange termijn. Stress en zorgen van de moeder zijn van invloed op de (hersen)ontwikkeling van het kindje tijdens de zwangerschap en dit kan ook een veilige hechting tussen ouder(s) en kind in de weg staan. Wethouder Prent: "Een babystartpakket draagt bij aan een kansrijke start die wij ieder kind gunnen. Het zorgt voor een goede en fijne start voor ouder en kind."