gemeente Steenbergen | Voorlopige uitslag verkiezingen Europees Parlement 2024

Nieuwsbericht Voorlopige uitslag verkiezingen Europees Parlement 2024

Gepubliceerd op: 10 juni 2024 12:30

De voorlopige resultaten van de Europees Parlementsverkiezingen in de gemeente Steenbergen zijn bekend. Op donderdag 6 juni heeft 40,15% van de inwoners van Steenbergen hun stem uitgebracht. De PVV werd de grootste partij in de gemeente Steenbergen.

Voorlopige uitslag

De PVV kreeg in de gemeente Steenbergen 32,19% van de stemmen. Gevolgd door de VVD met 13,54%, GroenLinks/PvdA met 9,97% en het CDA met 9,95%.

Economische kansen

Burgemeester Ruud van den Belt wil alle inwoners bedanken die actief hebben deelgenomen aan deze verkiezingen, die uiteindelijk ook van invloed zijn op het dagelijks leven in onze gemeente. ,,Ook voor onze gemeente zijn de Europese verkiezingen belangrijk. Er liggen hier geweldige (economische) kansen, maar die kunnen we niet alleen waarmaken. Daarvoor hebben we ook de medewerking van Europa nodig, zodat we onze woonkernen, bedrijvigheid, natuur, zorgvoorzieningen en recreatiemogelijkheden verder kunnen ontwikkelen."
Zijn speciale dank gaat uit naar alle toegewijde stembureauleden, tellers en de gehele organisatie die de verkiezingen in goede banen heeft geleid: "Dankzij hun inspanningen kunnen we terugkijken op een geslaagde verkiezingsdag in onze gemeente."

Definitieve uitslag

De Nederlandse overheid houdt zich aan de regels van de Europese Commissie voor het bekendmaken van de verkiezingsuitslag. Gemeenten mogen de (voorlopige) uitslagen pas bekendmaken nadat de stembussen in alle lidstaten van de Europese Unie zijn gesloten, om zo de verkiezing in andere landen niet te beïnvloeden. Maandag 10 juni stellen de gemeentelijk stembureaus de uitslag per gemeente vast. Op dinsdag 11 juni maken de 20 hoofdstembureaus de uitslag bekend per kieskring. De Kiesraad controleert de uitslagen en stelt vervolgens de officiële uitslag vast in een openbare zitting op woensdag 19 juni om 11.00 uur.
Na de zitting van de Kiesraad staan de uitslagen ook in de Databank verkiezingsuitslagen van de Kiesraad.